[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

کابل کواکسیال

احتمالا اگر در حوزه دوربین های مداربسته فعالیت می کنید با کابل کواکسایل آشنایی نصبی دارید.در این مقاله به صورت کامل به تشریح نحوه عملکرد و مزایا و معایب کابل های کواکسیال پرداخته ایم. کابل کواکسیال یا در لفظ رایج کواکسیال (Coaxial cable)، در فارسی «کابل هم محور» نامیده می شود.

این نوع کابل از سال ۱۹۳۶ برای انتقال اطلاعات به کار گرفته شد. کابل کواکسیال یک رسانای داخلی (معمولا از جنس مس) دارد که توسط یک عایق منعطف پلاستیکی محصور شده‌اند. روی این لایه نیز توسط یک رسانای نازک (از جنس آلومینیوم یا مس) برای انعطاف کابل، به هم بافته شده‌است. همه این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی شده‌اند.این کابل‌ها دارای «امپدانس» مخصوص به خود هستند. (مقدار مقاومت یک مدار در برابر جریان الکتریکی را امپدانس می گویند).

کابلهای کواکسيال بر اساس مقدار مقاومت در برابر جریان، دسته بندی می شوند. بعنوان مثال کابل ۵۰ اهم یا ۷۵ اهم.کابل مورد استفاده در سیستم های مداربسته آنالوگ، آنتن های دیجیتال خانگی و تلویزیون‌ها از نوع کواکسال ۷۵ اهم است.

امپدانس بیشتر از ۷۵ اهم، تصویر را اشباع و کمتر از آن تصویر را تار می کند. اگر به بدنه کابل دقت کرده باشید، امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر روی آن حک شده‌است.یکی از محسنات این کابل این است که هیچ نویزی وارد آن نمی شود. یعنی موج انتقالی کاملا محافظت شده است.انواع مختلفی کابل کواکسیال وجود دارد که RG معروفترین آن هاست. در بین RG ها هم  RG59 معروف تر است و خصوصا در سیستم های مداربسته آنالوگ بیشترین کاربرد را دارد.

از کانکتورهای فیش BNC برای اتصال کابل های کواکسیال استفاده می شود.BNC هم مانند کابل، در دو نوع ۵۰ و ۷۵ اهم تولید می شود.BNC های مورد استفاده در سیستم مداربسته از نوع ۷۵ اهم و به ۳ شکل لحیمی،پیچی و پرسی عرضه می شود.انتخاب کابل کواکسیال و BNC مرغوب و دقت در اتصال BNC به کابل یکی از مهمترین بخش های کاراست که کمتر رعایت می شود. بیشتر نویزی که در تصویر دوربین های آنالوگ مشاهده می شود به جهت همین موضوع است.

مزایای کابل های کواکسیال

معایب

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *