سیستم نظارت تصویری چیست؟

در سیستم های امنیتی حفاظتی مخصوصا دوربین مداربسته در شیراز، با دو اصطلاح Main Stream (جریان اصلی) و Sub Stream (زیر جریان) زیاد برخورد می‌کنید. Stream در فارسی با توجه به کاربرد آن در شبکه و با انتقال دیتا برابر با جریان (داده) است. داده می‌تواند تصویر، صدا و غیره باشد. در دوربین مداربسته مخصوصا دوربین‌های تحت شبکه (IP) دو جریان به نام های Main Stream (جریان اصلی) و Sub Stream (زیر جریان) تعریف شده که در این صفحه به بررسی اصطلاحات در سیستم های نظارت تصویری می‌پردازیم.

Main Stream (جریان اصلی):

در این پارامتر از حداکثر رزولوشن، پهنای باند و تعداد فریم دوربین در هنگام ضبط تصویر و نمایش زنده در حالت پنجره بزرگ استفاده شده و تغییر پارمترهای این جریان باعث تغییر در کیفیت ضبط و نمایش زنده در حالت پنجره بزرگ می‌شود.

اصطلاحات در سیستم های نظارت تصویری

Sub Stream (زیر جریان):

در این پارامتر رزولوشن، پهنای باند و تعداد فریم قابل تنظیم و معمولا 1/2 کیفیت اصلی دوربین می‌باشد. این نوع جریان بر روی ضبط تاثیری ندارد و عمدا هنگام نمایش زنده تصویر در حالت کوچک و یا انتقال تصویر از طریق اینترنت بر روی موبایل استفاده می‌شود تا در صورت پایین بودن سرعت انتقال بتوان تصویر را بدون قطع و وصل شدن ولی با کیفیت پایین دریافت نمود.
جریان اصلی و زیر جریان شامل پارامترهای زیر می‌باشد:
• Resolution
• Bit rate
• Frame rate

Resolution (رزولوشن):

شما با تغییر این پارامتر می‌توانید کیفیت تصویر را بر حسب پیکسل (مگاپیکسل) تغییر دهید که در جریان اصلی مستقیما بر روی کیفیت ضبط تاثیرگذار خواهد بود.

اصطلاحات در سیستم های نظارت تصویری:

Bit rate(نرخ بیت):

در دنیای دیجیتال اطالاعات به صورت بیت به بیت ارسال می‌شود و مثلا یک دوربین 2.0 مگاپیکسل برای ارسال تصاویر با فرمت H.264 به 4096 کلیوبیت پهنای باند نیاز دارد. اگر پهنای باند سرویس اینترنت شما 2048 باشد در نتیجه باید بیت ریت دوربین در زیر جریان به 2048 کاهش پیدا کند تا تصویر بدون قطع و وصل شدن منتقل شود. توجه داشته باشید که تغییر این پارمتر بر روی کیفیت تصویر تاثیر مستقیم می‌گذارد.

Frame rate (تعداد فریم):

در کل ایجاد تصویر بر اساس نمایش عکس به صورت پشت سر هم در یک زمان مشخص و به تعداد مشخص صورت می‌گیرد. تعداد فریم معمولا 25 فریم در ثانیه تعیین شده و این مقدار قابل تظیم می‌باشد. تعداد فریم بر روی کیفیت تصویر هیچ تاثیری ندارد ولی باعث کاهش نیاز به پهنای باند بیشتر می‌شود و همچنین حجم کمتری را از حافظه را اشغال مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *