[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

تفاوت بین NVR  و DVR چیست؟ کدام یک انتخاب مناسب تری هستند و چه دوربین هایی برای هر انتخاب کاربرد دارند؟در واقعه هر دو آن ها برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند اما تفاوت های آن ها بصورت خلاصه شامل موارد زیر است:

در ادامه به صورت کامل تکنولوژی های هر دو سیستم DVR و NVR را تشریح کرده و نقاط قوت و ضعف هر یک را مطرح خواهیم کرد.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”18454″ img_size=”full” alignment=”center” qode_css_animation=””][vc_single_image image=”18455″ img_size=”full” alignment=”center” qode_css_animation=””][vc_column_text]

نقطه قوت و ضعف دستگاه DVR

سیستم های DVR از قیمت کمتری برخوردارند و از دوربین های آنالوگ پشتیبانی می کنند و با توجه به رشد بسیار زیاد دوربین های مداربسته آنالوگ در سال های اخیر تفاوت کمی در کیفیت این سیستم ها با سیستم های تحت شبکه وجود دارد.اما باید سایر فاکتورهای آن را هم در نظر گرفته تا مقایسه بهتری داشته باشیم.

کابل کواکسیال BNC

در این سیستم دوربین های مداربسته با کابل کواکسیال به دستگاه ضبط تصاویر وصل خواهند شد.در حالیکه استفاده از این نوع کابل آنقدرها مهم به نظر نمی رسد اما بعضی از محدودیت های آن را باید مد نظر قرار دهیم:

بیشتر بخوانید: آشنایی با کابل کواکسیال

پروتکل انتقال

سیستم رمزگذاری دستگاه های DVR به AD encoder معروف است که برای انتقال داده های خام از دوربین به دستگاه ضبط مورد استفاده قرار می گیرند همچنین در این نوع سیستم باید تمام دوربین های مداربسته بصورت مستقیم به دستگاه ضبط کننده وصل شوند در حالیکه در سیستم های NVR  تنها کافی است که همه دوربین ها در یک شبکه یکسان قرار بگیرند.

انعطاف پذیری

سیستم هایی که براساسNVR  ها طراحی می شوند امکان استفاده از دوربین های مداربسته سیمی و بی سیم را فراهم میکنند در حالیکه سیستم های DVR تنها دوربین های مداربسته سیمی را پشتیبانی می کنند و همچنین برای هر یک از دوربین ها به منبع برق مجزا نیاز است.

کیفیت تصاویر و صدا

همان طور که مطرح شد سیستم های DVR تصاویر آنالوگ را مستقیم توسط کابل های کواکسیال به دستگاه ضبط انتقال می دهند.سیگنال های آنالوگ نسبت به دستگاه های NVR از کیفیت پایین تری برخوردارند.کابل های کواکسیال بصورت معمول صدا را منتقل نمی کنند و محدودیت در انتقال صدا در این نوع سیستم ها وجود دارند.

نقطه قوت و ضعف دستگاه NVR

نوع دوربین IP

سیستم های NVR از دوربین های مداربسته IP استفاده می کنند;این نوع دوربین ها دارای چیپ ست هایی هستند که به تنهایی قادر به تحلیل داده های وئدیوها هستند و سپس آن ها را به دستگاه های ضبط خود ارسال می کنند بنابراین دستگاه های NVR تنها برای مشاهده و مرتب سازی ویدئو ها مورد استفاده قرار می گیرند.همچنین امکان انتقال صدا در این نوع دوربین ها نیز وجود دارد.

پروتکل انتقال

در سیستم های شبکه، اطلاعات با زبانی خاص صورت می گیرد که به آن پروتکل انتقال اطلاعات می گویند.در گذشته هر یک از برندهای تولید کننده دوربین های شبکه پروتکل مختص خود را داشت. اما امروزه یک پروتوکل مشترک بین تجهیزات مداربسته به نام ONVIF وجود دارد. تمامی تجهیزات مداربسته ای که پروتکل Onvif را پشتیبانی کنند را میتوان به صورت مشترک در یک سیستم مداربسته شبکه استفاده کرد. پس توجه داشته باشید، تنها در صورتی می توانید NVR، Video Server و دوربین های شبکه را در یک سیستم وصل کنید که یا هم برند باشند و یا همه Onvif را پشتیانی کنند.

تعداد کانال

تعداد کانال های دستگاه NVR نیز مانند DVR محدود است. دستگاه های NVR معمولا با تعداد 4، 8، 16، 32 و 64 کانال ساخته می شوند. توجه داشته باشید ممکن است تعداد ورودی های مجزای روی دستگاه از تعداد کانالهای مجاز آن کمتر باشد. برای مثال دستگاه 8 کانال شما تنها 4 پورت ورودی داشته باشد. در این صورت می توانید از یک سوئیچ 5 پورت در کنار دستگاه استفاده کنید و آن را به یکی از پورتهای دستگاه متصل کنید.

پهنای باند ورودی و خروجی

هر دستگاه NVR امکان دریافت و پردازش مقدار محدودی از پهنای باند را دارد. با توجه به مقدار پهنای باند دوربین ها باید از دستگاه با پهنای باند مناسب برای سیستم مداربسته خود استفاده کنید. پهنای باند خروجی دستگاه نیز به شما نشان می دهد که چند فرد متفاوت می توانند به صورت هم زمان تصاویر دستگاه را در شبکه ببینند.

معمولا NVR ها با هر تعداد کانال، در دو نوع POE و غیر POE عرضه می شوند. در صورتی که می خواهید سیستم شبکه خود را به صورت POE طراحی کنید انتخاب NVR باید طوری صورت گیرد که دستگاه شما به تعداد دوربین های متصل شده خروجی POE داشته باشد. در صورتی که تعداد کانالی خروجی مجزا از تعداد کانالهای دستگاه کمتر بود (برای مثال دستگاه 8 کانال بود ولی چهار خروجی POE داشت) باید از یک سوئیچ POE در کنار دستگاه NVR استفاده کرده و سوئیچ را به NVR متصل کرد.

مطالعه بیشتر:تفاوت NVR با POE و غیر POE چیست؟

مطالعه بیشتر: مقایسه دستگاه های NVR و سرور؟

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *