یکی از نقاط حساس و کلیدی در نصب دوربین مداربسته برای ساختمان ها، ثبت و ضبط تردد افراد از طریق آسانسور است. امروزه بیش از 95 درصد تردد افراد در ساختمان ها بوسیله ی آسانسور انجام می پذیرد و در صورت وقوع هر اتفاق یا جرم در ساختمان آرشیو تصاویر کابین و ورودی آسانسورها می تواند سرنخ مهمی در شناسایی عوامل حادثه یا جرم باشند.

نحوه اتصال دوربین مداربسته آسانسور به دستگاه رکوردر

چالش اصلی در اتصال دوربین مداربسته کابین به دستگاه ضبط مرکزی دوربین مداربسته، متحرک بودن کابین است. در دوربین های مداربسته معمولی که بر روی سقف یا دیوار نصب می شوند دوربین با یک کابل به دستگاه متصل می شود اما دوربین آسانسور متحرک بوده و باید به نحوی اتصال پایدار بدون نویز، قطعی و فرسودگی ایجاد کرد.

کابل کراس آسانسور

در صورت موجود بودن از دو سیم خالی در کابل کراس آسانسور استفاده می شود. ریسک نویز در این روش بالا است لذا بهتر است در هنگام نصب دوربین آسانسور با این روش از ویدئو بالن جهت حذف نویز و بهبود تصویر استفاده شود.

در مواردی ممکن است همه سیم های کابل کراس مشغول باشد. در این مواقع یا از روش های دیگر استفاده می شود و یا یک کابل کراس مستقل برای سیستم در نظر گرفته خواهد شد.

کابل کواکسیال متصل به کابل کراس

کابل تصویر دوربین به کابل کراس بوسیله ی بست متصل می شود. در این روش اتصال با هر بار حرکت آسانسور کابل RG59 دوربین متحمل حرکت و استهلاک شده و ریسک قطعی و فرسودگی کابل در این روش بالا است لذا اصلا توصیه نمی شود.

کابل کواکسیال رها شده زیر اتاقک

کابل تصویر دوربین را می توان از کنار اتاقک به زیر آن متصل کرد و مقدار اضافه کابل را در زیر آسانسور رها نمود. با پایین رفتن آسانسور کابل اضافی در کف چاله جمع می شود. در این روش فشار کمتری نسبت به روش قبل به کابل RG59 آمده ولی این روش نیز به دلیل ریسک قطعی بالای کابل توصیه نمی شود.

اتصال بیسیم و رادیویی

در این روش می توان از دو حالت مختلف استفاده کرد:

در هر دو این روش ها سیستم IP گرفته و می توان تصاویر را بوسیله آنتن های رادیویی یا روترهای وایرلس منتقل کرد. این روش بهترین راه برای انتقال تصویر دوربین کابین آسانسور است.

برای مثال می توان از یک جفت آنتن رادیویی میکروتیک استفاده کرد. یکی را در زیر کابین بسته و دیگری را در کف چاله آسانسور وصل می کنیم. در این حالت دیتای تصویر توسط آنتن ها ارسال و دریافت شده و تصویر بصورت پایدار منتقل می شود.

بهترین مشخصات فنی دوربین چیست؟

به دلیل اتوماتیک بودن چراغ های آسانسور، مجهز بودن به مادون قرمز برای دوربین کابین آسانسور ضرورتی ندارد. بهتر است دوربین کابین دارای زاویه دید 85 تا 95 درجه و با لنزهای 2.8 یا 3.6 باشد تا حداکثر نقاط را پوشش دهد. WDR می تواند نقش به سزایی در کیفیت تصویر در هنگام باز نمودن درب آسانسور داشته باشد.

دوربین کابین آسانسور کجا نصب شود؟

دوربین کابین آسانسور را همه جای کابین می توان نصب کرد اما به صورت تجربی، بهترین محل روبروی درب ورودی کابین است.

دوربین باید در گوشه ای قرار بگیرد که بتواند علاوه بر چهره افراد هنگام ورود، دکمه های آسانسور را نیز به خوبی پوشش دهد.

elevator room

شکل ظاهری دوربین چگونه باشد؟

از لحاظ شکل ظاهری بهترین دوربین در آسانسور دوربینی است که کمترین دسترسی و زیباترین ظاهر را داشته باشد. دوربین های Mini Dome بهترین طراحی را برای نصب در زاویه اتاق آسانسور دارد.

صدا هم به اندازه تصویر مهم است!

بهتر است دوربین هایی که در کابین آسانسور نصب می شوند دارای میکروفون نیز باشند تا علاوه بر چهره و طبقه مورد نظر افراد، صدای آنها نیز ضبط گردد. در صورت وقوع حادثه یا جرم در ساختمان این صدا و صحبت های رد و بدل شده در کابین آسانسور می تواند بسیار گره گشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *