کابل کواکسیال

کابل کواکسیال (Coaxial) نوعی کابل مسی است که به دلیل محافظ فلزی و اجزایی که در ساختار آن وجود دارد، از تداخل سیگنال ها جلوگیری می کند. کابل کواکسیال که به کابل آنتن هم معروف است در ابتدا به عنوان کابل تلویزیون و برای اتصال تلویزیون به آنتن استفاده شد و هم کاربرد خانگی داشت و هم تجاری. گاهی هم مخابرات برای اتصال دفاتر مرکزی به دکل های تلفنی نزدیک مشتری از آن استفاده می کرد. به مرور کارایی این کابل افزایش یافت و از زمان اختراع سیستم های مداربسته آنالوگ هم برای انتقال تصویر بین دستگاه و دوربین در این صنعت مورد استفاده قرار گرفت.

کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی محافظ دارش است:

هسته مسی آن دیتا را به سرعت منتقل می کند بدون آنکه تداخلات روی آن تاثیر بگذارد یا بر اثر عوامل محیطی خراب شود.

اجزای کابل کواکسیال

طراحی محافظ کابل های کواکسیال به مغزی اجازه می دهد تا داده ها را به سرعت منتقل کنند در حالی که از آسیب و تداخل محافظت شوند. اغلب کابل های کواکسی از 4 لایه زیر تشکیل شده اند:

مغزی کابل یا هادی مرکزی که معمولا یک سیم مسی است و داده ها و ویدئوها از طریق آن عبور می کنند.

عایق اطراف سیم مسی که پلاستیکی و دی الکتریک است.

لایه شیلد یا مش بافته که از مس، آلیاژ یا آلومینیوم ساخته شده است. این لایه به محافظت از کابل در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) کمک می کند.

در نهایت لایه خارجی که یک پوشش پلاستیکی است و لایه های داخلی را از آسیب محافظت می کند.

کابل RG چیست؟

RG مخفف Radio Gauge  است که Gauge به ضخامت کابل اشاره دارد. این ضخامت با عدد در کنار RG نشان داده می شود. هر چه این عدد RG بیشتر باشد، هسته یا هادی مرکزی نازک تر است. کابل کواکسیال شکل ضخیم و گرد متمایزی از سایر کابل ها دارد. به راحتی می توانید این نوع از کابل دوربین مداربسته را از سایر کابل ها مانند کابل های جفت تابیده یا کابل اترنت تفکیک کنید.

کابل کواکسیال RG59

از مغزی مفتولی و شیلد تشکیل شده اند در متراژهای نسبتا کمتری قابل استفاده بوده و مناسب ترین متراژ حداکثر کابل کشی تا 300 متر به صورت مستقیم می باشد. در صورت استفاده بیش از این متراژ عموما با افت سیگنال در انتقال تصویر از دوربین های مداربسته به دستگاه DVR مواجه شده که باعث ایجاد نویز و افت کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته خواهد گردید.

کابل کواکسیال RG58

از مغزی چند رشته و شیلد تشکیل شده، کارکرد مشابهی با کابل های کواکسیال RG 59 داشته و فقط به علت چند رشته بودن مغزی کابل دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری بوده و اغلب برای نصب دوربین مداربسته در کابین آسانسورها که همواره در حرکتند کاربرد دارد زیرا اگر در این موارد از کابل های RG 59 که دارای مغزی مفتولی است استفاده گردد ممکن است که مرور زمان و حرکت کابل رها شده ای که برای حرکت همزمان با کابین آسانسور کشیده شده، دچار قطعی کابل و شکست مغزی کواکسیال گردد.

کابل کواکسیال ترکیبی

از جمله کابل های محبوب در بازار، کابل کواکسیال ترکیبی است که به طور موازی می تواند دیتا و برق را از طریق یک رشته کابل تصویر (معمولا RG59) و یک رشته کابل برق که از کنار به یکدیگر متصل هستند منتقل کند بدون آنکه روی کیفیت سیگنال تاثیری بگذارد. مهمترین کاربرد کابل کواکسیال ترکیبی در دوربین مداربسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *