تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته چیست؟

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دوربین های مداربسته هوشمند که مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار می گیرد، قابلیت تشخیص چهره افراد است. افراد از این دوربین برای شناسایی چهره افرادی که در قسمت های مختلف عبور می کنند استفاده می کنند. از دوربین های تشخیص چهره می توان در موقعیت های مختلفی مانند درب های ورودی و خروجی اماکن مهم مانند ترمینال های مسافربری، فرودگاه ها، ساختمان های دولتی، بانک ها و … استفاده نمود. کاربرد دیگر دوربین تشخیص چهره، نظارت بر ورود و خروج به اتاق های مهم مانند اتاق دیتا سنتر، اتاق کنترل، مرکز مدیریت بحران است. این تکنولوژی در سیستم نظارت تصویری آنالوگ وجود ندارد از این رو افراد تنها در سیستم های تحت شبکه می توانند با دوربین های خاصی این قابلیت را در اختیار داشته باشند.

منظور از تشخیص و شناسایی چهره چیست؟

هنگامی که در دنیای مداربسته از تکنولوژی تشخیص چهره صحبت می کنیم، منظور آنالیز تصویر دوربین مداربسته می باشد این مفهوم به VCA یا Video Content Analystics معروف است. VCA الگوریتمی هوشمند است که با پردازش تصویر دوربین مداربسته مواردی مانند تشخیص حرکت، چهره و تشخیص عبور از خط فرضی، ورود غیر مجاز به محوطه و… را برای کاربران انجام می دهد.

این قابلیت بر روی هر دوربین مداربسته ای وجود ندارد و تنها دوربین های مخصوص از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند.

سیستم تشخیص چهره دوربین مداربسته چگونه عمل می کند؟

دوربین شناسایی چهره با استفاده از الگوریتم های هوشمند ویژگی های ظاهری و قوانینی مانند فاصله بین چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت، چانه و گوش و مواردی شبیه به آن را شناسایی کرده و چهره افراد را ثبت می کند. این نوع دوربین می تواند چهره افراد را حتی زمانی که به صورت مورب جلوی دوربین قرار می گیرند (حداکثر 45 درجه انحراف) هم، با دقت قابل قبولی تشخیص دهد.

پس از تشخیص چهره، دوربین تصویر چهره فرد را ثبت کرده و در رکوردر (NVR یا سرور ضبط دوربین مداربسته) ذخیره می کند و کاربر قادر است بدون بررسی تصاویر ضبط شده دوربین و تنها با بررسی عکس های ثبت شده دوربین Face Detection، چهره افراد را مشاهده نماید.

تشخیص چهره و شناسایی چهره در دوربین مداربسته چه تفاوتی باهم دارند؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که دوربین تشخیص چهره (Face Detection) با دوربین عکسبرداری از چهره (Face Capture) متفاوت است. این نوع دوربین، چهره فرد را شناسایی کرده و به کاربران اجازه می دهد چهره های مختلف را در دیتا بیس دوربین جستجو کنند در حالی که دوربین Face Capture تنها از هر فرد یک یا چند عکس ثبت و در دیتا بیس ذخیره می کند و کاربر نمی تواند در تصاویر ضبط شده، عکس را جستجو نماید. به عنوان مثال اگر چهره فردی توسط دوربین تشخیص و شناسایی چهره شود، در صورتی که فرد در منطقه ای که با این دوربین پوشش داده شده است قرار بگیرد، کاربر می تواند از طریق شناسایی چهره فرد، او را تحت نظر داشته و ردیابی کند و حتی از ورود فرد به فضاهای ممنوعه با خبر شود. در صورتی که این قابلیت در دوربین فیس کپچر وجود ندارد.

برخی از مزایای دوربین های تشخیص و شناسایی چهره

پیشگیری از وقوع جرم

یکی از ماموریت های حیاتی سیستم های نظارت تصویری پیشگیری از وقوع جرم و و جنایت است، این دوربین ها می توانند با تشخیص به موقع چهره افراد در مکان های جرم خیز و خطرناک، از بروز حوادث ناگواری مانند قتل، دزدی و سایر مواردی که قانون را نقض می کنند، پیشگیری کند.

جمع آوری مدارک ارزشمند تصویری

چنانچه در محلی نیاز به جمع آوری اطلاعات مفید برای ارائه به مراجع قضائی دارید، بهترین راهکار استفاده از دوربین مداربسته تشخیص چهره است. این دوربین ها با تشخیص و شناسایی و ثبت چهره افراد، اطلاعات لازم به عنوان مدرک را برای ارائه در مراجع قضایی جمع آوری می کنند.

ثبت چهره افراد در محل های پرترددبه محل مورد نظر

در یک محل پر تردد استفاده از یک دوربین شناسایی چهره امری حیاتی است. این نوع دوربین می تواند صورت تمامی افراد وارد شده به محل مورد نظر شما را ثبت و در حافظه ی امن ضبط کند. کاربران می توانند با معرفی تصویر افراد سابقه دار و مجرمان خطرناک به دوربین، از ورود آنها به محل موردنظر باخبر شوند.

دوربین مداربسته هایک ویژن در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *