در چه مواردی ما نیاز به دوربین های نظارتی تحت شبکه داریم؟

همانطور که می دانید سیستم های نظارتی تحت شبکه گران قیمت می باشند، و بعضا کسانی که این دوربین ها را خریداری می کنند می توانند با هزینه کمتر از سیستم های آنالوگ اچ دی استفاده کنند. در صورتی که شما دارای یکی از شرایط زیر هستید دوربین های مداربسته تحت شبکه برای شما مناسب است:

چه برندی از دوربین های مداربسته تحت شبکه برای کاربری ما مناسب است؟

برندهای مختلفی وجود دارد که می توان از آنها در پروژه ها استفاده کرد، اما باید در انتخاب برند خود به نکته های مهمی نیز توجه داشته باشید:

برند انتخابی محصولات تحت شبکه با کیفیتی ارائه می دهد یا خیر؟

آیا شرکت معتبری، خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی برند انتخابی را در کشور یا شهر شما انجام می دهد؟

برند انتخابی شما آیا محصولات جانبی از قبیل کابل، سوئیچ و … ارائه می دهد؟

طراحی سیستم های نظارتی تحت شبکه چگونه است؟

طراحی سیستم های تحت شبکه با توجه به نوع پروژه مساحت پروژه بسترهای موجود حساسیت های محل مورد نظر و … انجام می شود. طبیعتا فرمول خاصی برای تمام پروژه های تحت شبکه وجود ندارد، اما در زیر چند نکته کاربردی در طراحی سیستم های نظارتی تحت شبکه به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که مساحت پروژه شما کم و متراژ کابل کشی محدود است استفاده از NVR های POE گزینه خوبی می تواند باشد. قابلیت Plug and Play به شما این امکان را می دهد تا تنها با اتصال کابل به دوربین و سپس به NVR بدون نیاز به تنظیم آی پی دوربین ها، به تصاویر دسترسی داشته باشید.

اگر شما در مجموعه مورد نظر خود شبکه داخلی دارید می توانید از آن استفاده کنید. اما در صورتی که به مباحث شبکه و پهنای باند اشراف نداشته باشید و تعداد دوربین ها نیز زیاد باشد این طرح می تواند منجر به آسیب به شبکه داخلی شود و دستگاه های دیگر نیز در شبکه تحت تاثیر قرار گیرند. بنابراین بهتر است شبکه ای به صورت جداگانه طراحی شود.

پهنای باند دوربین های مداربسته زمانی که تعداد آنها بالاتر از 8 عدد و یا رزولوشن دوربین ها زیاد شود می بایست بررسی و محاسبه شود. این عمل به ما کمک می کند تا کابل و سوئیچ مناسبی انتخاب کنیم.

قبل از اجرای سیستم های نظارتی برای تعداد بالاتر از 8 دوربین، حتما نقشه محل مورد نظر را دریافت و جای گذاری مسیر کابل ها، سوئیچ ها، رک ها و … بر روی آن انجام دهید.

در صورتی که تعدادی از دوربین ها دور از دستگاه و در کنار هم قرار دارند حتما از سوئیچ استفاده نمایید.

با توجه به اینکه تقریبا تمامی دوربین های موجود در بازار از قابلیت POE پشتیبانی می کنند بهتر است برای تمیزی کار و نصب آسان تر از سوئیچ های با قابلیت POE استفاده کنید.

برای راه اندازی سیستم های تحت شبکه از چه سوئیچی استفاده کنیم؟

همانطور که می دانید امروزه سوئیچ های بسیار متنوع و با قابلیت های بالا در بازار موجود است اما برای سیستم های نظارتی معمولا سوئیچ های معمولی نیاز ما را برآورده می کند شما تنها کافیست در هنگام انتخاب سوئیچ مناسب به موارد زیر توجه کنید:

پهنای باند سوئیچ:

سوئیچ های موجود با پهنای باند 10/100 و یا 10/100/1000 یا اصطلاحا گیگ ارائه می شوند. معمولا بیشترین نوع مورد استفاده در سیستم های تحت شبکه سوئیچ های با پهنای باند 100 و دارای آپ لینک گیگ می باشند.

قابلیت POE:

POE مخفف واژه Power Over Ethernet یا ارسال برق بر روی کابل شبکه برای تغذیه دوربین و یا هر وسیله ای با این قابلیت است. در صورت استفاده از این نوع سوئیچ ها دیگر نیازی به برق کشی و نصب مجزای آداپتور ندارید.

نکته: در صورتی که شما دوربین هایی با توان مصرفی بالا (معمولا دوربین های با دید در شب قوی) دارید به توان خروجی سوئیچ خود دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

بهترین نوع کابل شبکه برای نصب دوربین های تحت شبکه کدام است؟

کابل های شبکه در سه رده Cat5 ،Cat6 ،Cat7 در نصب سیستم های نظارتی کاربرد دارند. اما پرکاربردترین این دسته ها کابل Cat6 است. کابل های Cat6  پهنای باند بالایی داشته و مورد علاقه نصاب های سیتم های نظارتی اند. معمولا در کاربردهای معمولی همانند ساختمان های اداری، تجاری و … از نوع Cat6 UTP و در کاربردهای صنعتی به واسطه وجود نویز از کابل Cat6 SFTP استفاده می شود. در صورتی که متراژ کابل کشی بالاست در هنگام تهیه این کابل ها به تست فلوک و هدروم کابل توجه کنید.

آیا استفاده از رادیو در نصب سیستم های تحت شبکه هزینه ما را کاهش می دهد؟

آنتن های رادیویی توانایی ارسال دیتای دیجیتال را برای ما فراهم می کنند. در پروژه های بزرگ و معمولا با وسعت زیاد همانند کارخانجات بزرگ می توان به جای کابل کشی از این آنتن ها استفاده کرد و هزینه ها و زمان نصب را به شدت کاهش داد. در هنگام طراحی این نوع سیستم به وجود پارازیت در فضا، مقررات رادیویی پروژه یا محدوده پروژه، پهنای باند رادیو و … مورد استفاده توجه کنید. رایج ترین نوع مورد استفاده از این دسته رادیوهای Microtik light 5 ac و Microtik GRT میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *