[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][vc_column_text]

سال هاست که سیستم های تحلیل ویدیو در مدیریت بسیاری از امور امنیتی به کاربران کمک می کنند. از جمله خدمات این سیستم ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:شناسایی افراد یا وسایل نقلیه که به مناطق حفاظت شده وارد می شوند ذخیره اطلاعات مربوط به شماره پلاک خوروها بررسی یک جمع شلوغ برای شناسایی فردی خاص در جمعیت و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی. امروزه سیستم های مدیریت تصاویر و دوربین های نظارتی تحت شبکه مجهز به قابلیت های پردازشی قدرتمندی هستند که به رشد سیستم های تحلیل محتوای قوی تر و در نتیجه شناسایی دقیق تر  رویدادهای مشکوک و تهدیدآمیز که موجب به صدا در آمدن آژیر خطر می شوند کمک می کند. این موضوع مولفه ای مهم در علم تحلیل پیش بین است که در مقاله زیر به بررسی آن می پردازیم.

تحلیل پیش بین چیست؟

باتوجه به حجم وتنوع بسیار زیاد اطلاعات خام در دسترس متخصصین امنیتی در علم در حال تکامل تحلیل پیش بین روند گرایش به سیستم های یکپارچه در حال رشد و تحول است. اطلاعات مورد استفاده در سیستم های تحلیل پیش بین با اطلاعات خام استاندارد متفاوت است. تحلیل های پیش بین از داده های جمع آوری شده توسط طیف گسترده ای از منابع داده استفاده میکنند. این اطلاعات خام از منابعی نظیر سیستم های مدیریت بازدید کننده و همچنین سیستم های مدیریت حوادث به دست می آیند. این اطلاعات خام سپس با مدل های تدوین شده مقایسه شده و باتوجه به رخدادهای گذشته امکان وقوع حادثه ای مشابه را به درستی پیش بینی می کنند. توجه داشته باشید که تحلیل پیش بین همیشه رویدادهای امنیتی باسیستم دودویی را تولید نمی کند بلکه معمولا رویدادهایی مانند الگوهایی نامنظم ترافیک تشخیص حرکت در ساعات اوج ترافیک و مناطق حفاظت شده را شناسایی می کند و این داده ها را با سیستم تشخیص چهره سیستم های کنترل دسترسی یا سایر اطلاعات سیستمی تطبیق می دهد تا حركات غیرمنتظره یا احتمال وقوع رویدادهای حساس را پیش بینی کند.در این صورت سیستم می تواند به متخصصان امنیتی برای اقدامات پیشگیرانه هشدار دهد.

تجزیه وتحلیل پیش-بین دوربین های تحت شبکه

تجزیه و تحلیل مبتنی بر دوربین در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است. اما این فناوری ها عمدتا به فعالیت های واکنشی پس از حادثه مربوط می شوند چنان که اطلاعات ارزشمندی برای تحقیق وپیگیری پس از رویدادفراهم می کنند. با این حال همانطور که صنعت ایمنی به سمت یک مدل کنترل گروپیش-بین می رود دوربین های هوشمند تحت شبکه می توانند نقش مهمی در کمک به پرسنل امنیتی برای انجام اقدامات معقول و پیشگیرانه جهت جلوگیری از حوادث پیش از وقوع آنها داشته باشند.

مثال زیر که دنیای واقعی گرفته شده است به خوبی نقش دوربین های هوشمند تحت شبکه را در افزایش دقت و تحليل پیش-بین و بالابردن توانایی پرسنل امنیتی در انجام اقدامات پیشگیرانه نشان می دهد.

تشخیص رفتار و حركات غیر معمول

از تحلیل تصویری سیستم شمارش افراد می توان برای تشخیص و شناسایی تعداد زیادی از افرادکه در ساعاتی خاص در یک مکان مشخص جمع شده اند استفاده کرد. به همان اندازه که جمع شدن تعدادی از کارمندان برای جشن گرفتن تولد همکارشان می تواند بی خطر باشد این موضوع ممکن است حرکتی گمراه کننده نیز باشد به طور مثال گروهی از کارکنان ناراضی در حال هماهنگی برای سرقت از دارایی ها یا اطلاعات شرکت دور هم جمع شده اند با این وجود بدون آگاهی از جزییات فضای امنیتی گفتن اینکه این تهدید بالقوه قرار است کی و کجا اتفاق بیفتد تقریبا غیرممکن است.سیستم پیش-بین شروع به جمع آوری اطلاعات محیطی برای تحلیل دقیق تر مسئله می کند سیستم تجزیه و تحلیل ویدیو تشخیص می دهد که آیا آژیر خطر باید به صدا درآید یا نه؟بر اساس آیتم های از پیش تعیین شده و با تحلیل رویدادهای پیشین جمع شدن این چنین افراد در ساعات خاموشی دلیل کافی در اختیار سیستم قرار می دهدتا کار کنان امنیتی را از وجود یک موقعیت بالقوه خطرناک آگاه کند.

مکان افرادی که دور هم گرد آمده اند نیز می تواند یک عامل موثر باشد، زيرا جمع شدن افراد در یک کنفرانس یا محل استراحت اهمیت کمتری نسبت به تجمع افراد در یک منطقه حساس و حفاظت شده است.

هشدارها همچنین می توانندبه طور خودکار وضعیت فیلمبرداری دوربین را به حالت با وضوح بالا تغییر دهند امکان ضبط ویدیوها در هاردیسک داخلی و ارسال اطلاعات به شبکه را فعال کنند به دوربین فرمان بدهند که بر فیلمبرداری از یک ناحیه خاص يا درب های ورودی تمرکز کنند و حتی سیستم تحلیل و شناسایی چهره رافعال کند. این امر می تواند برای مدیریت و کارکنان امنیتی به هنگام پاسخگویی به هشدارهای امنیتی بسیار مفید باشد و درک کاملی از وضعیت موجود برای تعیین عکس العمل مناسب در اختیار پرسنل امنیتی قرار دهد.

آناليز محتوا

هشدارها هم چنین تجزیه و تحلیل محیطی را برای شناسایی جزییات یک موقعیت آغاز می کنند. فناوری نمی تواند به درستی و قاطعانه قضاوت کند فناوری تنها می تواند با جمع آوری تمام اطلاعات موجود در تعیین میزان وخامت یک موقعیت و اینکه چه اقداماتی هنگام وقوع رویداد و پس از آن باید انجام شود موثر باشد.

پس از ساعت ها جمع آوری اطلاعات داده های جمع آوری شده از سیستم ها و منابع افزوده محتوای کامل تر و با جزییات بیشتر ارایه می دهند. به عنوان مثال داده های به دست آمده از سیستم کنترل دسترسی و اطلاعات موجود از سیستم شمارش افراد ممکن است نشان دهد که تعداد افراد حاضر در جمعیت بیشتر از تعدادی است که از کارت شناسایی خود برای ورود استفاده کرده اند. این درحالی است که ورود چندین نفر بایک رمزعبور نقض آشکار قوانین امنیتی محسوب می شود هر چند ممکن است تهدیدآمیز نباشد. همچنین ممکن است چندین نفر مجاز به طور همزمان وارد سيستم شده باشند.

با استفاده از سیستم تشخیص چهره در زمان ورود مقایسه کسانی که به صورت مجاز وارد شده اند مشخص خواهد شد که آیا یک تهدید امنیتی بالقوه از سوی افراد غیرمجاز وجود دارد یا خیر

هنگامی که تمامی داده ها برای دستیابی به جزییات بیشتر جمع آوری شدند سیستم های پیش بین برای تعیین سطح امنیتی یک موقعیت تهدیدآمیز تمام اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل میکنند.همزمان سیستم اطلاعات موجود را با دوربین های هوشمند سیستم های کنترل دسترسی سیستم مدیریت حوادث و سایر منابع اطلاعاتی تطبیق می دهد و با ایجاد یک پروفایل از رفتار طبیعی یا غیرطبیعی از آن برای تحلیل وقایع مشابه در آینده استفاده میکند.

اطلاعات به دست آمده از تقویم داخلی مجموعه ممکن است نشان دهد که جمعیت مورد بحث در حال برگزاری یک جلسه از پیش تعیین شده بوده اند.

ممکن است تجزیه و تحلیل سیستم شمارش افراد و سیستم تشخیص چهره و مطابقت آنها با اطلاعات به دست آمده از سیستم کنترل دسترسی نشان دهد که تمام افراد حاضر مجاز به حضور در آن جمع هستند و تفاوت موجود در تعداد افراد حاضر و تعداد کارت های ثبت شده به خاطر ورود پشت سرهم افراد بوده است. در این صورت می توان یک ایمیل به تمام کارکنان ارسال کرد و قوانين امنیتی شرکت را به آنها یادآوری کرد. با این حال اگر افراد غیرمجاز دریک محدوده حضور داشته باشند مامورین امنیتی به این مکان اعزام می شوند تا از قصد و منظور جمع شدن این افراد مطلع شوند و همچنین اطمینان حاصل شود که مطابق با قوانین این افراد از محدوده غیرمجاز اخراج شوند.همزمان می توان مدارک دسترسی فیزیکی حاضرین در منطقه را به طور موقت غیرفعال کرد تاخطر سرقت اطلاعات و دارایی ها کاهش یابد دوربین های هوشمند نقش مهمی در فرایند تحلیل پیش بین بازی می کنند.سیستم های امنیتی و نظارتی یکپارچه مجهز به سیستم های تجزیه و تحلیل تصویری قدرتمند می توانند برای بهبود امنیت کاهش میزان خطر کاهش میزان تقلب و همچنین تبدیل کردن عملیات های امنیتی سنتی از یک فعالیت واکنش گرا به فعالیتی کنترل گرا به شرکت ها کمک کنند.دستاوردهای برآمده از هررویداد کارکنان امنیتی را قادر می سازد تا موقعیت های بالقوه خطرناک قبل از رخ دادن جلوگیری کنند.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”17352″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”img_link_large” qode_css_animation=””][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *